Razgovarali smo sa Timurom Makarevićem, bh autorom i scenaristom, povodom premijernog emitovanja serije Komar na televizijskom kanalu MYTV. Poznat po snažnim likovima i preciznom osjećaju za društveni kontekst, Makarević u ovom razgovoru govori o procesu nastajanja serije, inspiraciji i izazovima domaće produkcije.
Razgovarao: Riad Hasović
MYTV: Kako je nastala osnova za seriju Komar i u kojem trenutku ste prepoznali da priča ima “dubinu” i dramaturški potencijal da preraste u cjelovečernju tv produkciju?
Timur Makarević: Prvi scenario za pilot epizodu Komara napisao sam prije desetak godina, iz vrlo praktičnog razloga a to je da se prijavim na tadašnji HBO konkurs za serijske projekte. Ono što me je prvo iznenadilo jeste da se scenario meni lično jako svidio. A kada se mi javili da sam ušao u uži izbor, među nekoliko projekata izdvojenih iz preko 700 prijavljenih scenarija, tada sam prvi put pomislio da Komar možda ima realnu šansu da se jednog dana i realizuje… I tu nastupa BH Telecom.
MYTV: Koji su bili ključni impulsi prema kojima ste oblikovali atmosferu i ton serije Komar, te na koji ste ih način integrisali u cjelokupnu strukturu priče?
Timur Makarević: Atmosfera i ton koji spominjete ustvari žive u meni oduvijek. Od malih nogu sam prolazio prevojem Komar, često autobusom, na putu za Jajce gdje sam se rodio i gdje sam stalno išao preko raspusta. Uvijek je prelazak preko Komara ostavljao snažan utisak na mene. Spoj misterije i neke čudne ljepote. Nešto je zračilo iz tih šuma što se urezalo duboko u meni. S druge strane, tu su generacije tinejdžera i osoba u ranim dvadesetim o kojim nisam znao puno, i upravo mi je to neznanje otvorilo prostor da ih definišem onako kako meni izgleda da oni jesu ili mogu biti. Da su prilično neopterečeni pojavama koje nas okružuju, da im je fokus na stvarima drugačijim od onih koje se nalaze u prvom planu naše svakodnevnice i da žive puno interesantnije živote u nekom drugom ili, još bolje, trećem, četvrtom planu. Miješanjem ovih sastojaka došlo je do likova i atmosfere koje sadrži serija Komar.
MYTV: Po kojem modelu su pisani likovi – jesu li bazirani na stvarnim likovima, arhetipovima ili potpunoj fikciji i koliko su se mijenjali tokom procesa pisanja i produkcije?
Timur Makarević: Tu dolazimo da vrhunskih saradnika s kojim sam imao privilegiju raditi na ovom projektu. Likovi su najviše bazirani na potpunoj fikciji. Prva osoba koja se priključila radu na Komaru bila je Olja Runjic, književnica i scenaristica. Zajedno smo maštali o postojećim likovima, kreirali nove, prilagođavali ih situacijama u koje smo ih slali. Bilo je izuzetno zabavno raditi na tome. Nakon toga, scenarističkom timu se pridružila izvrsna Emina Omerović. Tako smo nas troje prokrčili put do finalnih scenarija. Proces je bio izuzetno obiman, naporan i izazovan ali kad sarađuješ s ovako kvalitetnim autorima onda ne postoji prepreka koja vas može zaustaviti.
MYTV: Šta je Vama kao autoru najvažnije u odnosu sa produkcijskim timom, da bi serija ostala vjerna Vašoj izvornoj viziji?
Timur Makarević: Proizvodnja serije je ogroman mehanizam u kojem desetine ljudi svakodnevno sarađuju. I zato mi je, kao autoru, bilo najvažnijeda se okružim vrhunskim autorima. Tu sam zaista imao nevjerovatno puno sreće.
Da počnem od Amre Bakšić Čamo i Adisa Đape, producenata serije, koji su dali sve od sebe da ispune zahtjeve koje je ova produkcija postavljala pred njih. Odnos kreatora serije i producenata nikad nije jednostavan, ali moram reći da je naša saradnja bila vrlo produktivna i da tu nije bilo većih problema, što zaista nije uobičajeno.
Rediteljski tim je također bio izvanredan. Zahvalan sam što sam imao priliku raditi s Unom Gunjak, divnom autoricom čiji je film Ekskurzija upravo u vrijeme našeg snimanja imao intenzivan festivalski život. Tu je i Vedran Rupić, proslavljeni reditelj poznat po spotovima za Salvatore Ganaccija i brojnim reklamama za brendove poput KFC, Twix, Samsung, Minecraft i mnoge druge.
Direktor fotografije bio je Dušan Joksimović — regionalna legenda. Dovoljno je proguglati njegovo ime i sve će vam biti jasno. Primjer Dušanovog rada koji posebno volim istaći je film Ljeto kada sam naučila da letim.
Kasting direktorica bila je Timka Grin, s kojom već dugo imam odličnu saradnju i veoma dobro razumijevanje.
Scenografkinja je bila Emina Kujundžić, i za nju bih rekao da je pravi čarobnjak — od bilo čega može napraviti sve što se traži, idealna saradnica i vrhunski kreativac.

Kostim je radila neponovljiva Sanja Džeba, veliko ime naše kinematografije koje je prisutno još od filmova Kuduz i Ovo malo duše.
Make-up je radila Lamija Hadžihasanović Homarac. Pored kvaliteta koji uvijek donosi svojim radom, meni ni danas nije jasno kako je uspijevala pripremiti toliki broj glumaca za snimanje, a da sve bude baš onako kako smo zamislili.
Montažer serije bio je Redžinald Šimek. Njegovo iskustvo je nepregledno; rijetko koja ovdašnja produkcija nije prošla kroz njegove ruke. Pored kvaliteta za koje sam znao da ih posjeduje, ostao sam posebno zadivljen njegovim strpljenjem i temeljitošću.
Kompozitor muzike bio je Dušan Vranić — izuzetan autor s kojim sam i prije radio. Osjećaj zadovoljstva koji imam kada čujem muziku iz Komara je ogroman; mislim da je tu pomjerio granice kreativnosti.
Dizajner zvuka bio je Igor Čamo, sada već veteran ovog posla, autor zvuka nebrojenih kvalitetnih naslova. S njim uvijek možeš računati na najbolje rezultate, što je i ovaj put bio slučaj.
Ovome svemu se mora dodati i glumačka postava, koja je nevjerovatna — doslovno svi do jednog. Oni su jedan od ključnih razloga zbog kojih je Komar ostao vjeran svom tonu i svojoj ideji.
Pored dokazanih imena poput Feđe Štukana, Izudina Bajrovića, Nikole Pejakovića, Fakete Salihbegović-Avdagić, Vanese Glođo, Mirele Lambić, Slavena Vidaka i Aleksandra Stojkovića, tu je i nešto mlađa generacija jednako dobrih glumaca: Igor Skvarica, Ena Husić, Kerim Čutuna, Dino Bajrović, Dino Sarija, Harun Čehović, Saša Oručević, Haris Bidžan, Nadine Mićić, Dina Mušanović, Vedran Đekić, Pavle Marković, Emir Fejzić, Senad Alihodžić.
A onda dolazimo do tadašnjih studenata glume, meni posebno dragih, koji nose neke od glavnih uloga u Komaru. Svi su došli iz iste klase na Akademiji, što je nevjerovatno — kao da se baš u toj generaciji našlo sve što je bilo idealno za likove Komara. To su Lejla Hakalović, koja igra glavnu ulogu, zatim Pia Vrdoljak, Lamija Salihović, Anastasija Dunjić, Nedim Šuvalija i Issa Osmić. Ta klasa je glumačka esencija Komara.
I na kraju, tu su najmlađi — tinejdžeri Uma Mujezinović, Arman Salihović i Aja Zec Filipović.
Svi oni zajedno savršeno su se uklopili u svijet Komara i ja sam im beskrajno zahvalan.
MYTV: Komar djeluje kao serija snažne atmosfere – kako bi ste Vi definisali njen ritam, dinamiku i stil?
Timur Makarević: Riječ koja najbolje opisuje Komar je misterija. Serija je na momente vrlo dinamična, ponekad je meditativna i nadam se, dosta neočekivana. Priželjkujem da će uspjeti da se zavuče pod kožu gledaocima.
MYTV: Da li postoji film, serija ili autor koji je uticao na vizuelni i/ili narativni senzibilitet Komara?
Timur Makarević: Naravno. Veliki dio inspiracije crpim iz popularnih filmova i serija. Na mene su uticali razni autori, od Bergmana do Spielberga, od Von Triera do Finchera i braće Coen ali svakako najveći uticaj na moj rad je ostavio David Lynch.
MYTV: Koliko je važno da domaće serije imaju hrabrije narativne strukture i specifične lokalne priče?
Timur Makarević: Ja mislim da, prije svega, moramo puno više snimati i proizvoditi, kako filmova tako i serija. Da se u ovom poslu okušaju mnogi koji dosad nisu imali priliku, jer sam siguran da imamo mnogo potencijalno kvalitetnih autora. To je jedini način da pred publiku dođu nove ideje i nove vizije, da svako može pronaći ono što voli gledati. Moramo razvijati ovu industriju, posebno zato što su neki od naših autora već pokazali da su na najvišem svjetskom nivou. Šteta bi bilo protraćiti taj potencijal.




